5 iunie 2012

Ancorele mele muzicale

Prima oara cand am auzit despre memoria involuntara eram in liceu si profa de romana ne povestea despre madlena lui Proust, deja consacrata in istoria literaturii universale prin intermediul romanului “In cautarea timpului pierdut”.Nu stiu cat de multe am inteles atunci, dar mi-amintesc ca mi s-a parut interesanta ideea ca pot exista stimuli care genereaza o serie de trairi, amintiri, sentimente specifice si ca intre cele doua se creeaza o legatura stransa. De cele mai multe ori procesul este inconstient, asocierile dintre mirosuri si oameni sau momente, melodii si experiente, obiecte si locuri sunt cat se poate de surprinzatoare si poate lipsite de sens pentru cei aflati in afara realitatii subiectului vizat.
Mai tarziu, cand am interactionat cu NLP (programare neuro lingvistica), am aflat ca exista o alta denumire pentru acelasi fenomen, ancora. Fara cuvinte sofisticate, o ancora este un declansator care poate fi intalnit sub forma unui obiect, unei senzatii, unui cuvant sau fraze, unei atingeri, sunet, gest sau unei amintiri. Toate cele 5 simturi poate fi utilizate in formarea unor ancore, in sensul ca pot declansa un gand, un sentiment sau o reactie. Gradul de noutate a aparut in momentul in care am aflat ca acestea pot fi accesate ori de cate ori dorim, cu conditia sa fim constienti de ele. Ancorele apar (de cele mai multe ori) involuntar, sau ni le putem crea in mod programat.
Dupa ce conceptul mi s-a clarificat, am realizat ca am o multime de astfel de ancore, in diverse forme, dar cele mai multe dintre ele folosesc simtul auditiv. Nu intamplator as zice...:) Asa ca astazi vreau sa povestesc despre ancorele mele muzicale. Fara ordine sau sens, doar asa cum imi fug prin gand.
***
1.      Celine Dion-Its All Coming Back To Me Now

Eram mici si descoperisem dansul imbratisati asa ca nu exista petrecere la care sa nu se auda melodia asta. Mereu spre sfarsitul petrecerii cand invitatii incepeau sa plece si cei care ramaneau erau doar cei implicati in relatii platonice sau complicatii sentimentale- in masura in care ele exista la clasa a saptea. Ne placea, nu neaparat pentru mesajul pe care il transmite (superb si generator-de-piele-de-gaina as spune acum), ci pentru ca era cea mai lunga melodie lenta pe care o descoperisem- 07:39 de minute in bratele baiatului de care iti placea...what else can you wish for?!

2.      Jason Mraz - I'm Yours

2008 si o luna in Viena. Prima excursie a noastra, singure, dincolo de granitele tarii. Plecasem la un curs de germana in orasul de poveste pe care il vizitasem cu un an in urma si de care ne cam indragostisem...cum facem noi cu multe locuri...avem inima mare, ce sa-i faci!? J Camin de studenti, mic dejun luat pe fuga si melodia asta (abia lansata) care ne colora diminetile. Zic asa: Plimbari in multe limbi in jurul Schönbrunn-ului, vizita la Opera, excursie pe Dunare si intalnire cu manastirea Melk (fix ca „In numele trandafirului”). A fost un august superb.




3.      Lykke Li- I Follow Rivers

Era o seara de septembrie, o joi obositoare. Purtam rochita neagra care imi face un decolteu bogat si opincutele negre comode. Era racoare asa ca purtam geaca de blugi mov si la gat mi-am pus esarfa in carouri de la H&M. Eram girly, dar Vama style...cum ma simt foarte bine. Am ales Herastrau, Baraka, leaganul din stanga colt si suc de piersici. Nu stiu de ce este totul atat de clar...aproape ca as putea sa enumar ordinea in care am discutat subiectele, de cate ori am fost la baie si cat de tarziu era cand m-am urcat in primul autobuz de noapte. Am tacut mult si am ascultat, apoi am vorbit ceva si mai mult prostioare. Eram mica in mine si un pic agitata. Imi vine sa rad mereu privind-ma cateva luni mai tarziu....cat frumos!

4.      Stromae- Alors On Danse

Primul Paste departe de casa si ceva esecuri culinare J. Inceput de Erasmus si eu, un fel de New Girl pentru colegii mei de apartament. Un neamt, un turc, un iranian si je...scary enough mi-am zis. Deloc!...a demonstrat experienta. Melodia asta imi aminteste mereu de cat de incomode imi sunt inceputurile si cat de mult ajung sa le plac dupa o vreme..Sunt melc, aveti rabdare!
5.    Clueso - Zu schnell vorbei

Luni intregi de pregatiri peste pregatiri, nopti nedormite, antibiotice care nu-si faceau efectul, temperatura 40 cu cateva ore inainte de decolare, 5 zile si apoi gata. Prea potrivit titlu, prea la timp descoperita aceasta melodie. De la ani distanta parca imi starneste un zambet. Nu cel mai pur, nu cel mai lin, dar zambet. Das war es, mein Freund! Es ist schon vorbei!

6.  Train - Hey Soul Sister

August din nou, dar Paris cativa ani mai tarziu. Un vis implinit intr-o formula surprinzatoare si deosebit de frumoasa. Patru in plimbare pe Sena si magnet lipit de bratul meu. Pasi marunti picurati intr-o atmosfera boema, vorbe putine si un confort nou pentru mine. Am urcat doar noi pana in varful Turnului Eiffel si ne-am tinut de mana strans in timp ce asteptam la coada. Am vorbit dincolo de cuvinte si apoi nu ne-am mai dat drumul. Port si acum la chei micul turn primit cadou la plecare ca o dovada ca s-a intamplat. A fost frumos de la cap la coada...pentru ca nu avea cum sa fie altfel, dar si pentru ca ce s-a intamplat a fost neasteptat.

7.      Ivete Sangalo e Balada Eva -Minha pequena Eva

Rafi-Meu irmão, meu amigo, o homem exótico. Mi se opreste respiratia cand ascult melodia asta si imi vin in cap atat de multe imagini, momente, fragmente scurte din viata noastra impreuna...incat nu mai pot decide sa povestesc una. Un om care s-a lipit ca timbru de plic de noi si nu ne-a mai lasat deloc...dar ne-a placut! Un frate pe care nu l-am avut niciodata, un om cald cu un zambet pofticios, un greieras care avea cate o poveste pentru orice stare. Doar Rafi.

8.      Guess Who - Tot mai sus & Don Omar - Danza Kuduro

Echilibru, libertate, independenta. Om intreg, curat si linistit. Mamaia 2011 si un weekend colorat. Cockteiluri delicioase si baldachine fancy, dans agitat pana in zori si brate puternice care m-au purtat spre rasarit. Bucurie de unul singur sau primul semn ca ai gasit drumul spre tine.

9.   Pitbull- I Know You Want Me

Primul teambuilding din viata mea J Bulgaria si muuulti barbati care ma inhibau. Ca sa fac fata m-am pozitionat- copil- Pe alocuri a functionat. Patru dimineata si mesaj venit din senin: „Mare, luna, tu si eu, plimbare acum?” Am zis da si ne-am furisat afara din hotel si am fugit pe plaja unde am stat la povesti pana in zori. Nimic romantic, doar frumos si special. Apoi a doua zi a venit o alta invitatie: „Vii in targ cu mine sa luam suveniruri pentru acasa?” Si m-am dus! Pe drumul de intoarcere mi-a facut multe poze pe plaja in timp ce ma jucam cu valurile si m-a luat pe sus ca sa simt ca zbor. Ma tinea de mana..si nici nu stia cat de mult imi place sa simt o alta mana in a mea. Drumul spre casa l-am petrecut dormind pe pieptul tare prinsa intre niste brate attttat de lungi. It was safe and sweet.

10. Amy Macdonald – This is the life, James Morrison – Broken Strings ft. Nelly Furtado, Milow – Ayo Technology, The Roots – The Seed


Mai sunt si alte melodii pe care le conexez cu Expirat, cu ultimul an de facultate, cu nopti nebune in grup de Power Puff, cu drumuri multe si incins telefonul pentru probleme existentiale. Aceeasi oameni dragi in jur si multi altii care ni s-au aratat pe drum de mare, pe drum de Milano, pe drum de Suceava, pe drum de Valeni. Perioada de formare a unei prietenii care a depasit deja multe obstacole, care a trecut de limite spatiale si si-a gasit o forma prin care sa mearga mai departe. Colectie de mini-povestioare legata cu rasete, vara si rochii in vant.

***

Probabil ca ar mai fi o groaza de melodii pe care as putea sa le leg de momente, oameni, istorii. Acestea sunt doar cateva..poate cele care stranesc emotii mai intense, care ma poarta in timp si spatiu, care mi-amintesc, atunci cand cred ca am uitat. Ramane in urma unei astfel de calatorii un sentiment placut de „ce bine ca sunt vie si simt lucrurile atat de intens”, „ce bine ca iubesc intamplarile marunte si oamenii simplii din viata mea”, „ce bine ca am crescut si timpul nu a trecut fara urme”. Este un sentiment foarte placut.

m.